Vechea inscripție rusă • Alexander Berdichevsky • Lucrări științifice populare pe "Elemente" • Lingvistică

Vechea inscripție rusă

sarcină

Istoria limbii este studiată din diferite surse. Desigur, unul dintre cele mai importante este monumentele scrise conservate. De regulă, mai departe în secole, cu atât mai mici, cu atât mai mare este valoarea fiecăruia descoperită – chiar și cea mai mică. Înainte de a fi una dintre cele mai vechi inscripții cunoscute din istoria limbii ruse. Deciprați-o.

Este foarte dificil să se îndeplinească această sarcină fără a avea cunoștințe despre istoria limbii ruse. În primul rând, vă recomandăm să analizați problema anterioară despre inscripțiile antice. În al doilea rând, am pregătit un sfat neobișnuit de multe, nu ezitați să le folosiți și, de asemenea, căutați în orice materiale de referință. În primele până la opt sfaturi, se raportează modul în care se citește litera corespunzătoare (în prima – prima, în a doua – a doua, și așa mai departe). În cel de-al nouălea prompt, puteți vedea documentul pe care se face inscripția, în întregime. A zecea este perioada în care a fost făcută inscripția, al unsprezecelea – locul creației sale. În al doisprezecelea indiciu se dau detalii suplimentare despre inscripție, în al treisprezecelea – despre document, în al paisprezecelea se repetă unele sugestii anterioare și se dă un indiciu soluției.


Sfat 1

A.


Sfat 2

N.


Sfat 3

A.


Sfat 4

R.


Sfat 5

Kommersant (în vechea limbă rusă, spre deosebire de rusa modernă, această literă însemna o scurtă vocală).


Sfat 6

I.


Sfat 7

N.


Sfat 8

A.


Sfat 9

Documentul pe care se face inscripția arată astfel:


Sfat 10

Documentul este datat la 1063 ani.


Sfat 11

Documentul este scris în Franța.


Sfat 12

Deși inscripția a fost făcută, în cuvintele istoricului Evgheni Shmurlo, "de mâna rusă în scrisorile rusești (slave)", nu se poate spune că este în rusă.


Sfat 13

Documentul este o diplomă a regelui francez, eliberată pentru mănăstirea Sf. Krepin din Soissons.


Sfat 14

Așa cum este ușor de ghicit, inscripția este o semnătură sub această scrisoare. Deci, care în 1063 în Franța ar fi putut semna cu "mâna rusă" și "scrisorile rusești" pe un document eliberat de regele francez? Dacă îl instalați, descifrarea inscripției va deveni mult mai ușoară. Nu uitați că cuvintele din antichitate au fost înregistrate fără spații.


decizie

Dacă nu ați citit sugestiile, vă recomandăm să le citiți, soluția va fi mai ușor de înțeles.

În 1063, mănăstirea Sf. Crépin din Soissons (Franța) a primit o diplomă în numele regelui francez Philip I.Mama sa, regina regină Anna Yaroslavna, cunoscută și ca Anna Russkaya și Anna Kievskaya (cea din cauza căreia Rusia și Ucraina s-au certat recent pe Twitter), văduvă a regei Henric I și fiica Yaroslav cel înțelept, s-au înscris pentru tânărul Filip. Semnătura, făcută de "mână rusă" și "scrisori rusești", spune: ANA R'YNA, adică "Regina Anne".

Deși semnificația inscripției este, fără îndoială, de remarcat că printre lingviști nu există niciun acord în ce limbă se face această inscripție – în latină (ANNA REGINA) sau în limba franceză veche (ANNA REINE sau eventual ANNA ROINA). Citiți mai multe despre acest lucru în urma.


postfață

Deci, în ce limbă se face inscripția? O versiune spune că în franceză și că al doilea cuvânt este Old French Reine (vezi EF Shmurlo, apendicele la primul volum al Cursului de Istorie al Rusiei: Probleme controversate și inexplicabile ale istoriei rusești (Anexa nr.17 Anna Yaroslavna). Celălalt este că inscripția este în latină, iar al doilea este latină. Regina. Cu privire la semnificația înscrierii litigiilor, desigur, nu.

Un cititor atent (mai ales o cunoaștere a sarcinii de "a nu se agăța de vârf") se poate întreba de ce este scris ANA cu un H și ARN – fără G, dacă este vorba de un cuvânt latin.Primul este un fenomen comun: consonantele duble în monumentele antice rusești sunt adesea scrise ca una. Al doilea este tocmai motivul pentru care inscripția nu este doar o curiozitate istorică, ci o sursă potențială de date lingvistice (deși, din păcate, problematică).

Un principiu important al studierii textelor antice – dacă este posibil, nu presupune o eroare aleatorie a scriitorului. Principiul nu este absolut: se întâmplă erori aleatorii, dar relativ rar, mult mai des o eroare (sau o particularitate de ortografie) este cauzată de un factor sistematic. Deci, elevii moderni scriu mai des SABAKA (O nu este stresat pronunțat în literatura rusă și A) decât un DOG (este greu de imaginat ce ar fi putut provoca o astfel de alunecare). Deci, dacă litera T este omisă, atunci, cel mai probabil, a existat un motiv.

Ipoteza este larg răspândită că sunetul lui G la acel moment nu era exploziv (ca în limba rusă modernă), ci frictiv (ca în modernul ucrainean), adică pronunțat fără arcul, fără a opri fluxul de aer în gură. În poziția dintre cele două vocale, acest sunet frictiv ar putea să cadă (sau să coincidă cu j și de fapt să fuzioneze cu vocabula ulterioară) și dacă ceva nu este pronunțat,adesea nu este scris. Dovada acestui lucru este într-adevăr găsită; Mie, de exemplu, scris prințul în loc de prințesă (vezi L. L. Kasatkin, O. N. Morakhovskaya, T. G. Stroganova, 1967. Eseuri despre fonetica dialectelor ruse nordice).

Ipoteza intervocalului Г, la rândul său, este uneori folosită pentru a explica de ce оконч este scris în terminile adjectivelor și pronumelor, și pronunțat B (bun). De ce este scris G, este clar: pentru că G a fost pronunțat odată acolo și ortografia nu a avut timp să se schimbe. Dar de ce se pronunță B, deși nu există o tranziție în istoria limbii ruse, nu este foarte clară. Există o ipoteză că, la fel ca în cazul FILA, G a căzut între vocale și a existat o așa-numită "gaping" – două vocale la rând, pe care limba rusă nu le place prea mult. Așadar, D se transformă în B, dintr-un anumit motiv, numai în finalul adjectivelor, deși D, între vocale, se găsește, desigur, în alte locuri.

Astfel, dacă se va deduce din faptul că FILA este REGINA, inscripția reprezintă o confirmare timpurie a ipotezei declinului intervocal G, care, la rândul său, întărește ipoteza descrisă mai sus despre pronunția modernă a terminațiilor adjective.Problema este însă că nu știm dacă inscripția este într-adevăr făcută în latină. Argumentul în favoarea lecturii latine este ultimul A din cuvântul R'INA: se crede că în franceză sunetul final în această perioadă era deja semnificativ diferit de A. În inscripția de pe acest loc se putea aștepta mai degrabă b (vezi mai jos). În plus, ANNE ar putea fi de așteptat în franceză, nu ANNA.

Există o altă explicație pentru omisiunea lui G, de asemenea bazată pe ipoteza că inscripția a fost făcută în latină și că Anna a pronunțat G ca un sunet fricătiv (vezi E. I. Melnikov, referitor la limba și grafica semnării lui Anna Yaroslavna 1063, p. 115). Deoarece în latină G este pronunțată ca explozivă, Anna nu știa cum să o scrie în litere rusești: G în mintea ei era asociată doar cu fricțiunea.

În cele din urmă, este foarte probabil ca inscripția să fie "amestecată": este scrisă în latină (ceea ce explică A la sfârșitul cuvintelor), dar influențată de pronunția franceză (probabil latină), în care G nu mai era (a se vedea E. I. Melnikov Cu privire la limbajul și grafica semnării lui Anna Yaroslavna (1063, p. 117).

Inscripția este folosită pentru a întări alte ipoteze. De exemplu, se știe că litera b din vechea rusă a însemnat un sunet vocal. Se poate presupune cum a sunat această vocală, dar este imposibil să se stabilească acest lucru sigur: a dispărut complet până în secolul al XIV-lea.ROUTE – confirmarea "externă" că vocalul a sunat destul de se pare la limba franceză (sau latină: în acest caz, limba inscripției nu joacă un rol important) sunetul E. Observați că acest lucru nu este deloc același cu E rusesc, mai degrabă o cruce între E și O. Linguistul Alexei Shakhmatov a crezut că acest lucru confirmă ipoteza că b a sunat similar cu O, dar nu prea asemănătoare cu O (vezi N. I. Bukatevich, S. A. Savitskaya, L. Ya. Usacheva, 1974. Gramatica istorică a limbii ruse).

După cum puteți vedea, ANA RYNA nu dă răspunsuri definitive. Așa este soarta lingviștilor istorici. Dacă în lingvistica computațională modernă este ușor să se întâlnească declarații precum "corpurile existente conțin doar câteva miliarde de cuvinte "(italics mine – AB), apoi pentru un lingvist istoric și câteva cuvinte – întreaga poveste.

Există totuși cazuri în care câteva cuvinte oferă răspunsuri mult mai convingătoare. De exemplu, în 949, împăratul bizantin Konstantin Bagryanonny a scris (în greacă) un text în care, în special, menționează Rusia din acea vreme și dă numele pepinierelor din Nipru (aparent audiate de localnici). Acestea sunt doar câteva cuvinte, dar din modul în care acestea sunt scrise, se pot trage concluzii importante.În special, se știe că în limba proto-slavă existau vocale nazale, care în limbile slavice din est au dispărut destul de devreme. Puțin simplificând, putem spune că unul dintre pragurile lui Constantin este înregistrat ca fiind Tawny bufniță. În proto-slavă eu era nazal, iar dacă în timpul lui Constantin era încă pronunțat, bizantinul ar fi scris ceva de genul Neyansyt sau Neensyt. Se pare că înregistrarea numelui altui prag. Astfel, vocalele nazale au dispărut până la mijlocul secolului al X-lea și există dovezi de încredere pentru acest lucru (mai vechi decât monumentele cele mai vechi din Rusia – Evanghelia Ostromir, inscripțiile ANA R'YNA, scrisorile de coajă de mesteacăn și Codul de la Novgorod).

Un alt exemplu celebru este descifrarea scoarței de mesteacăn 247, cunoscută sub numele de "în castelul kele, și ușa kele". Este mai bine să citiți despre aceasta în declarația lui A. A. Zaliznyak.

Sarcină compilate special pentru "Elemente".


Like this post? Please share to your friends:
Lasă un răspuns

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: